آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نان

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نان​

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نان با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی در شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش کارگروه رسانه انجمن سلامت و تغذیه سالم کرمان، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نان در 14 مهرماه 1402 با حضور  معاون رییس‌جمهور در امور بانوان و خانواده، استاندار کرمان، معاون وزیر جهاد کشاورزی، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان، قائم مقام شهردار، معاون فرهنگی شهردار و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی و جمعی از مردم و تعدادی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره، برگزار شد.

کرمان با برگزاری جشنواره «نان» برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف نان پیش‌قدم شد

انسیه خزعلی با یادآوری اینکه رویداد ملی «خانواده و فرهنگ عامه» در روز خانواده، با پیام ریاست محترم جمهور، آغاز شد، بیان کرد: یکی از کارگروه‌های مهم این رویداد، کارگروه «سفره و تغذیه خانواده» است و یکی از محورهای مهم تغذیه در سفره‌ها و قوت غالب مردم ما، نان است و در این راستا، دولت موظف است به پخت، ارایه و کیفیت نان، و شیوه پشتیبانی از نان‌های  محلی، خانگی و صنعتی توجه کند.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه «نان»، به‌عنوان یک غذای کامل و سالم، افزود: امیدواریم در سال پیش‌ِرو با ساخت برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های آموزشی، مهارتی، کارگاهی، نمایشگاهی و فروشگاهی، به دیگر جنبه‌های مختلف و مثبت سفره خانواده نیز، بپردازیم.

معاون رییس جمهور در امور بانوان و خانواده، ادامه داد: خوشبختانه کرمان در این زمینه، پیشگام بود و اولین رویداد را با نام جشنواره «نان» که در فرهنگ ایرانی، قداست دارد، برگزار کرد تا نان کامل، نان سالم و فرهنگ صحیح مصرف نان را ترویج دهد.

خزعلی گفت: بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتی که در جامعه پیش آمده مربوط به تغذیه است؛ به‌همین جهت، باید به‌شکل ویژه به سلامت غذا و شیوه صحیح غذاخوردن، توجه شود.

وی نقش زنان در خانواده را محوری دانست و افزود: زنان می‌توانند فرنگ استفاده از غذای سالم را در خانواده‌ها نهادینه کنند.

خزعلی گفت: مهمترین کار ما در جامعه، فرهنگ‌سازی برای خانواده است و ان‌شاالله در رویدادهای ۹ گانه‌ای که داریم به «بازی»، «تغذیه»، «مد و لباس»، «مهارت» و «موفقیت» در خانواده، و «خانواده و رسانه» و «خانواده، و محیط زیست» و… خواهیم پرداخت.

وی از نیاز دولت به حلقه‌های میانی و مردمی برای رسیدن به استاندارد لازم برای خانواده یاد کرد و گفت: امروز در جشنواره، بعضی از مشکلات نانوایان، به‌ویژه زنان نانوا، مانند مساله بیمه را شنیدم و پیگیری خواهم کرد.

معاون رییس‌جمهور، تصریح کرد: از خانم‌ها، چه کسانی که به آموزش پخت نان در خانه علاقه دارند، چه خانم‌هایی که نانوایی‌های محلی و صنعتی را اداره می‌کنند و چه کسانی که به‌عنوان شغل خانگی، این کار را انتخاب کرده‌اند، پشتیبانی خواهم کرد.

جشنواره نان شور و نشاط اجتماعی ایجاد کرد

استاندار کرمان نیز در این آیین، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان جشنواره، و قدردانی از برگزارکنندگان آن، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی دبیرخانه در کرمان، طی سال‌های بعد، جشنواره‌های استانی به صورت گسترده‌تر برگزار و منتخبان در کرمان حاضر شوند تا فرصتی برای معرفی انواع نان و اهمیت آن در حوزه سلامت و فرهنگ فراهم شود.

محمد مهدی فداکار جشنواره ملی نان را عاملی برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی دانست و اظهار داشت: از خوبی‌های دیگر این جشنواره این است که بچه‌ها با انواع نان و فرهنگ نان و نان پختن آشنا می‌شوند.

استاندار کرمان اظهار داشت: امیدواریم دبیرخانه این جشنواره در کرمان ماندنی شود و جشنواره سال‌های بعد گسترده‌تر شود.

وی با قدردانی از شهرداری کرمان، اداره‌کل غله استان و همه کسانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند، بیان کرد: حاصل این زحمات، حضور ۲۰ استان در این جشنواره است.

زنجیره تولید و توزیع نان حاصل زحمات هشت میلیون نفر است

در ادامه این مراسم، معاون وزیر جهاد کشاورزی، زنجیره تولید و توزیع نان را حاصل زحمات هشت میلیون نفر دانست که تولید خود را به دست نزدیک به۹۰ میلیون نفر از هم‌وطنان خود می‌رسانند.

سید سعید راد، افزود: امسال خرسندی مقام‌معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) از خرید و تولید گندم امسال و خودکفایی در مساله خبازی، ما را مشتاق کرد تا علاوه بر تامین نیاز خبازی، در مساله ذخیره‌سازی و انبار کردن و صنعت نان هم خودکفا شویم.

هم اکنون 22 مدیر غله استان پیگیر امر توزیع آرد کامل استان در اجلاس حضور دارند.

راد خاطرنشان کرد: ما امسال نزدیک۱۰ میلیون و ۳۵۰ تن گندم خریدیم که ۴۴درصد نسبت به سال گذشته و بیش از ۱۲۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است و به این معنی است که نیاز ما را در گندم، نزدیک ۷۰ درصد کاهش داده است.

وی گفت: خودکفایی در خبازی در سال جاری، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت در دو سال ابتدایی این دولت است. امیدواریم با همکاری و همدلی آسیابان، کشاورزان، نانوایان و همکاران ما و یکدیگر نان سالم و کامل به دست مردم برسانیم.

راد: ما در کرمان بیشترین نانوایی با آرد کامل را داریم و سعی خواهیم داشت این فعالیت ادامه پیدا کند و از استاندار و شهردار کرمان و همکاران غله و کلیه کسانی که در برگزاری این جشنواره کمک کردند تشکر می‌کنم.

ماندگاری دبیرخانه جشنواره در کرمان بر کیفیت آن می‌افزاید

قائم مقام شهردار کرمان نیز، در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به تک‌تک مهمانان، از همه کسانی که برای برگزاری جشنواره کوشیدند، قدردانی کرد و افزود: شاید کم لطفی باشد اگر از آقای رستمی، دبیر جشنواره، نام نبرم؛ ایشان حدود ۸ هزار کیلومتر را شخصا پیمودند و جشنواره را برای استان‌های مختلف تبیین و آنها را دعوت کردند تا امروز ۲۰ استان در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.

قائم مقام شهردار کرمان اظهار داشت: از طرف شهرداری کرمان از همه تشکر می‌کنم و امیدوارم کاستی‌ها را بر ما ببخشند و با مانا شدن دبیر خانه این جشنواره در کرمان، در سال‌های بعد شاهد بهتر برگزار شدن آن باشیم.

از نانی که بشر برای آن هزینه بسیار داده است باید نگهداری کنیم.

حسین خیر اندیش در سخنرانی با اشاره به «فواید نان» از نظر طب سنتی افزود: از نانی که بشر برای آن هزینه بسیار داده است باید نگهداری کنیم. نان با افزودنی های متنوع اصلاح مزاج می کند. این گندم باید بصورت کامل آردگیری شود. نان کامل، غذای کامل است که در دولت های قبل پیگیری کرده ایم. نان کامل، مقوی افراد برای  تولید نسل است و از امراض مختلف قبل و بعد بارداری جلوگیری می کند.

دکتر خیر اندیش بیان کرد: سفره ها باید به لحاظ کمی و حجمی کوچک تر و به جهت کیفیت عناصر تقویت شود که آن هم با نان کامل اتفاق می افتد.

این طبیب طب سنتی در ادامه افزود: جشنواره نان در کشور اگر به صورت مردمی ادامه پیدا کند باعث همگانی شدن استفاده از نان کامل خواهد بود. از مجموعه های تولیدی آرد درخواست می کنم ضمن در نظر گرفتن مسائل اقتصادی، همراهی و بسترسازی را برای تولید آرد کامل فراهم نمایند.

در این مراسم تفاهم نامه ای 3 جانبه به امضای استاندار و رئیس شرکت مادر تخصصی غله و قائم مقام شهردار کرمان رسید.

در ادامه از خانواده زنده یاد دکتر محمد حسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و متخصص سلامت کشور، که برای احیای نان کامل تلاش بی سابقه داشت قدردانی شد.
علاوه بر این از تلاش های زنده یاد حمیدرضا ضیائی که در حوزه علمی نان کامل همت داشت نیز تجلیل شد

همچنین در این مراسم از خانواده مادران غیور نانوا (گردان نانوایان ) و بانو زهرا اسدی ملقب به چریک پیر و پشتیبان در تامین نان حین هشت سال دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد. وی با رونمایی از نقاشی تصاویر وی که توسط «سارا سلجوقی» ترسیم شده بودند و نیز اهدای لوح به فرزند ایشان، از غرفه‌های برتر این جشنواره قدردانی شد.

در پایان آیین اختتامیه جشنواره ملی نان از فعالان مردمی در حوزه تولید نان تقدیر به عمل آمد و غرفه های برتر نمایشگاه این جشنواره نیز اعلام و تقدیر شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *