National Association of Health and Healthy Eating

کتاب آناتومی تطبیقی بر پایه طب سنتی رونمایی شد

کتاب آناتومی تطبیقی بر پایه طب سنتی رونمایی شد

دبیر انجمن سلامت و تغذیه سالم استان تهران: کتاب آناتومی تطبیقی بر اساس منابع مورد تایید وزارت بهداشت تدوین شده است.

به گزارش کارگروه رسانه انجمن ملی سلامت و تغذیه سالم، احسان میرزایی در نشست خبری رونمایی از کتاب “آناتومی تطبیقی” که در خبرگزاری برنا برگزار شد، اظهار کرد: حکمای طب سنتی بر اساس براهین و قوانین دقیق، مبنای حکمی طب ایرانی را تدوین کرده‌اند. درس آناتومی‌ (کالبدشناسی) که در حال حاضر در جهان درحال تدریس است مبتنی بر طب مدرن است اما در آناتومی ایرانی نگاه به کل بدن و یکپارچگی اندام‌هاست و در این روش، علل رخداد بیماری بسیار راحت‌تر شناسایی می‌شود؛ به عنوان مثال می‌توان ارتباط امراض کبد را با کلیه متوجه شد.

او انگیزه خود را از نوشتن این کتاب “قرار دادن مطالب مفید کتب حکیمان قدیم در اختیار جوانان” عنوان کرد و افزود: درحال حاضر کتبی که از طب سنتی حکمای ایرانی وجود دارد، ادبیات بسیار ثقیل و سنگینی دارد و فهم مفهوم کتاب برای جوانان کمی سخت است. کتاب آناتومی تطبیقی بسیاری از مطالب کتب حکمای قدیم را به صورت روان در این کتاب به کاربرده است تا جوانان بتوانند به راحتی علم حکیمان قدیم ایرانی و دستاوردهایشان را در طب سنتی مطالعه کنند

کتاب آناتومی تطبیقی بر پایه طب سنتی رونمایی شد2

رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت افزود: ایران جزو کشورهای بکر گیاهان دارویی در دنیا است و با توجه به برخورداری از پیشینه غنی و قوی که از یک مکتب درمانی با نام طب سنتی، به صورت تلفیقی در کنار طب مدرن و ظرفیت های مختلف درمانی برای ارتقای سطح سلامت مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت طب سنتی نسبت به طب مدرن کم عارضه، در دسترس تر و هزینه آن ارزان‌تر است، با وجود اقدامات بسیاری که برای تعریف جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور انجام شده، هنوز جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.

همچنین افزود: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، طب سنتی مجموعه ای از دانش، مهارت، باورها و تجارب بومی در فرهنگ های مختلف است. در مناطق جغرافیایی مختلف، روش های درمان سنتی متفاوت وجود دارد که در نظریه‌ها و در حیطه درمانی مانند نوع گیاهان دارویی بومی تفاوت دارند.

نویسنده کتاب آناتومی تطبیقی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت بهداشت این کتاب را تایید کرده تا مورد استفاده متخصصان طب سنتی در دانشکده‌های طب سنتی قرار گیرد بیان کرد: در این کتاب از قسمت تشریح الاندام کتاب “خلاصه الحکمه” استفاده شده که این منبع مورد تأیید وزارت بهداشت است؛ این کتاب براساس مبانی دقیقی نگارش شده که حکمای طب سنتی نوشته‌اند و منابع آن مورد تایید وزارت بهداشت است و امیدواریم با رایزنی‌‌هایی که با وزارت بهداشت صورت می‌گیرد بتوانیم از آن‌ها کمک بگیریم تا در دانشکده‌های طب سنتی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *