در جشنواره ملی نان چه خبر است؟​

به گزارش کارگروه رسانه انجمن سلامت و تغذیه سالم استان کرمان جشنواره ملی نان با حضور بیش از 22 استان از 11 مهر در حال برگزاری است و تا جمعه 14 مهر ادامه خواهد داشت.

این جشنواره که برای اولین بار برگزار می شود، میزبان مدیران، متصدیان و فعالان حوزه نان کشور می باشد. از زیبایی های این جشنواره میتوان به حضور نانوایان محلی با سبک های سنتی، شهر فرنگ نان، پخت نان توسط بچه ها با تنور مخصوص و موسیقی های سنتی اشاره کرد.

بهره برداری از بوستان نان و نانوا در کرمان

بهره برداری از بوستان نان و نانوا در کرمان

همزمان با آغاز به کار نخستین جشنواره ملی نان نامگذاری پارکی به عنوان «نان‌ونانوا» مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، قرار گرفت و بوستان نان و نانوا در کرمان با حضور مسئولین به بهره برداری رسید.

برپایی سیاه چادر سیستان و بلوچستان در محوطه جشنواره

سیاه چادر سیستان و بلوچستان
 
اولین سیاه چادر جشنواره متعلق به سیستان و بلوچستان بود که در محوطه جشنواره برپا شد. سیاه چادر نوعی چادر است که از موی بز سیاه و توسط زنان عشایر بافته می‌شود. عشایر در ییلاق و قشلاق مکان‌های معینی برای اقامت دارند که معمولاً در زیر این سیاه چادرها زندگی و استراحت می‌کنند.
 

 مراسم افتتاحیه جشنواره ملی نان

مراسم افتتاحیه جشنواره ملی نان

اولین جشنواره ملی نان در روز 11 مهر، همزمان با میلاد حضرت رسول اکرم(صلی الله علیع و آله) و امام صادق(علیه السلام) با حضور استاندار و مدیران استان کرمان کلید خورد.

برای دیدن گزارش افتتاحیه جشنواره اینجا را کلیک کنید.

پخت و عرضه نان تافتون در غرفه خراسان رضوی

پخت نان تافتون در غرفه خراسان رضوی

با استقرار غرفه دار ها از استان های سراسر کشور، فعالان حوزه نان و نانوایان محلی شروع به پخت نان ها در تنورهای محلی و تبلیغ نان های محلی کردند.

پخت نان تیری در غرفه استان بوشهر

غرفه ی استان بوشهر به پخت نان تیری اختصاص پیدا کرد؛ از دیگر نان های استان بوشهر میتوان به نان شل شلی و مشتوک اشاره کرد.

پخت نان تکو، غرفه شهر بابک

در جشنواره ملی نان چه خبر است؟نان تکو(چرب شیرینی) شهربابکی، غرفه ی شهربابکی ها یکی از آرام ترین و کم توقع ترین غرفه های جشنواره امسال بودند. خوردن تکو با اسپار معروف شهر بابک یک تجربه بی نظیر است که نصیب هرکسی نمی شود.
 

بازدید استاندار کرمان از غرفه های جشنواره ملی نان

بازدید استاندار کرمان از غرفه های جشنواره ملی نان
بازدید استاندار کرمان از غرفه های جشنواره ملی نان

استاندار کرمان در دومین روز از جشنواره ضمن بازدید از غرفه های جشنواره و ابراز خرسندی از نحوه برگذاری جشنواره، در جمع اعضای دبیرخانه جشنواره ملی نان حاضر شد و وعده دائمی شدن دبیرخانه را در این استان به عوامل جشنواره داد.

برای دیدن گزارش دیدار استاندار کرمان با اعضای دبیرخانه جشنواره را در اینجا را کلیک کنید.

“آقاجون و ننجون” عروسک های غول پیکر 4 متری جشنواره

آقا جون و ننجون عروسک های غول پیکر 4 متری جشنواره
آقا جون و ننجون عروسک های غول پیکر 4 متری جشنواره

آقاجون و ننجون، میزبان های 4 متری نمایشگاه بودند که متناسب با تم سنتی نمایشگاه به بازی و تعامل با کودکان می پرداختند. اما در واقع مخاطب های این عروسک های 4 متری کودکان دیروز یا پدر و مادر های امروز بودند.

پخت نان تیری با روشی نوین در غرفه استان فارس

پخت نان تیری در غرفه استان فارس متفاوت تر بود؛ این نان ها توسط بانوان غرفه دار با روشی نوین پخت می شد و به دست مصرف کنندگان می رسید.

حضور روسای شورای شهر کشور در جشنواره ملی نان

حضور روسای شورای شهر کشور در جشنواره
حضور روسای شورای شهر کشور در جشنواره

در جریان سومین روز جشنواره ملی نان روسای شورای شهر از غرفه ها بازدید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد رئیس شورای شهر بیرجند اظهار کرد: جشنواره نان کرمان امری شگفت درحوزه نان سالم بود که باید به دیگر نقاط کشور تسری داده شود.

شهر فرنگ نان

شهر فرنگ نان

شهر فرنگ نان از سایر بخش های جانبی جشنواره است که با استقبال کودکان و بزرگسالان روبه رو شد.

شهر فرنگ نوعی سرگرمی کودکانه است به شکل جعبه‌ای چهارگوش، سوار بر چهارچرخ و قابل حمل که از سوراخ‌های دیواره آن عکس‌های قدیم ایران و عکس‌های نقاط دیدنی و معروف جهان به نمایش درمی‌آید. در هنگامی که هنوز سینما و تلویزیون در ایران رواج و رونق نیافته بود بازار شهر فرنگ رونق داشت و کودکان تماشای این تصویرهای متحرک را که با توضیحات مسجع و مقفی و روان متصدی دستگاه همراه بود، بسیار دوست می‌داشتند.

غرفه خمیربازی برای کودکان در جشنواره

در میان غرفه های استانی، غرفه ای نیز برای کودکان تعبیه شده تا کودکان نیز فضایی برای ارتباط با سنت های دیرین خود داشته باشند.

گفتگو با دکتر خیر اندیش در اختتامیه جشنواره ملی نان

سخنرانی دکتر خیر اندیش در اختتامیه جشنواره ملی نان

دکتر خیراندیش در روز پایانی جشنواره ملی نان ضمن حضور در ستاد برگزاری این جشنواره با جمعی از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان به گفتگو پرداخت.
در ادامه با بیان اهمیت دانه گندم در مقابل دیگر دانه های گیاهی گفت: از جمله دانه های همه جانبه‌ی کامل، گندم است که تفاوت ویژه آن در نطفه سازی است که باعث قوت بدن و زمین کشاورزی خواهد شد.

سخنرانی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در ستاد جشنواره ملی نان

سخنرانی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در ستاد جشنواره ملی نان

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در بازدید از ستاد برگزاری جشنواره ملی نان گفت: برای ایجاد اندیشکده ای درحوزه نان، کرمان را به برکت شهید سلیمانی پایلوت کار درنظر می گیریم و هرخدمتی به اندیشکده نان نیاز باشد ارائه می کنیم.

اندیشکده سلامت را باید در بخش نان هم دخالت داد و اگر قرار است قرارگاه نان ایجاد شود باید با سمت و سویی درست و اصولی باشد.

اختتامیه جشنواره ملی نان

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نان​8
آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نان

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی نان در روز 14 مهر ماه با حضور معاون رییس‌جمهور در امور بانوان و خانواده، معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کرمان، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان، قائم مقام شهردار، معاون فرهنگی شهردار و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی و جمعی از مردم و تعدادی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره، برگزار شد.

برای دیدن گزارش آیین اختتامیه جشنواره ملی نان، اینجا را کلیک کنید.

آدرس جشنواره ملی نان در شبکه های اجتماعی:
بله: https://ble.ir/jashnvare_meli_nan
ایتا: https://eitaa.com/Jashnvare_Meli_Nan
تلگرام: https://t.me/Jashnvare_Meli_Nan
روبیکا: https://rubika.ir/jashnvare_meli_nan
اینستاگرام: https://instagram.com/jashnvare_meli_nan

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *