National Association of Health and Healthy Eating

اجرای نهضت ملی سواد سلامت آموزی برای 300 هزار دانش آموز

اجرای نهضت ملی سواد سلامت آموزی برای 300 هزار دانش آموز

محمدامین محمدی، دبیر طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از آغاز این طرح خبر داد و گفت: طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی یک طرح تخصصی آموزش سلامت و سبک زندگی سالم است که در یک تعامل  چهارجانبه با تمرکز  بر روی سه قشر از مخاطبان در مدارس کشور آغاز خواهد شد.

وی درباره مخاطبان این طرح عنوان کرد: طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی شامل معلمان و مربیان پرورشی و سلامت مدارس، دانش آموزان و والدین است.

محمدی افزود: این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش، دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا و رویداد ملی خانواده وابسته به معاونت بانوان ریاست جمهوری اجرا می‌شود.

آموزش اصول سبک زندگی سالم و ایرانی به معلمان، دانش‌آموزان و والدین
وی با بیان این‌که هدف از اجرای این طرح، آموزش سبک زندگی سالم با محوریت پیشگیری و اصول اصلی سلامت فردی و اجتماعی است، ادامه داد: در طی طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی،دفتر طب ایرانی، پزشکان متخصص طب ایرانی را به عنوان مدرسین معلمان در هر استان معرفی می‌کند و محتوای آموزشی طرح، زیر نظر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و دانشکده طب سنتی شهید بهشتی در قالب درس‌نامه‌های تخصصی سلامت به معلمان طراحی و آموزش داده می‌شود.

محمدی اضافه کرد: مقرر شده که وزارت آموزش و پرورش نیز معلم‌هایی که تمایل دارند این طرح در مدرسه‌ آن‌ها برگزار شود را معرفی ‌کرده و حمایت‌های لازم از معلمان و مدارس بر عهده وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش استان‌هاست.
 دبیر این طرح با بیان اینکه بنیاد خاتم‌الاوصیا با کمک انجمن ملی سلامت و تغذیه سالم، مدیریت اجرای طرح و شناسایی فعالان مردمی علاقه‌مند برای همیاری و همکاری در طرح و اجرای طرح در استان‌ها را برعهده دارد، تصریح کرد: معاونت بانوان ریاست جمهوری نیز با همراه‌سازی نهادها و سازمان‌ها و ادارات موانع اجرای طرح در استان ها را تسهیل می‌کند.

محمدی توضیح داد: خروجی این طرح ۳۰۰ هزار نفر دانش‌آموز در قالب ۱۰ هزار گروه فعال دانش‌آموزی مسئله‌محور و ۳۰ هزار نفر از والدین در موضوع سلامت و سبک زندگی خواهد بود.

طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی در کدام استان‌های کشور اجرا می‌شود
دبیر این طرح ملی یادآور شد: در مرحله اول طرح بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۰ استان تهران، قم،البرز،‌ قزوین، اصفهان، کرمان، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و مازندران است.

وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان قرار است آموزش‌های کلی سبک زندگی و سلامت و تغذیه سالم را فرا بگیرند؛ این آموزش‌ها توسط معلمان و همیاران آموزش که در طول دوره آموزش می‌بینند به دانش آموزان منتقل می‌شود؛ مدل آموزش در این فرآیند، خودآموز است معلم نقش همراه آموزشی دارد و دانش آموزان با فعالیت‌ها و تمارین مباحث آموزشی را فرامی‌گیرند.
 
زمان آغاز مرحله اول طرح

دبیر طرح نهضت ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی با بیان این‌که مراحل اجرای طرح به ترتیب شامل آموزش به مربیان، والدین و دانش آموزان است، گفت: زمان آغاز طرح برای آموزش معلمان و مربیان ۲۲ بهمن ماه است و زمان آموزش والدین دانش‌آموزان در مدارس در تابستان ۱۴۰۳ و زمان آموزش دانش‌آموزان به‌صورت مستقیم توسط مربیان، مهرماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

سبک زندگی سالم به کدام مقاطع تحصیلی آموزش داده می‌شود
وی خاطرنشان کرد: رده سنی این طرح در مقطع ابتدایی دوم، متوسطه اول و متوسطه دوم است.
 
محورهای آموزشی طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی

محمدی درباره محورهای آموزشی طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی گفت: سرفصل‌های آموزشی شامل موضوع اصول تغذیه سالم، تدابیر خواب و بیداری، تدابیر هوای پاک و تنفس سالم، تحرک و فعالیت بدنی دانش‌آموزان، اصول رفتاری و شخصیتی دانش‌آموزان و اصول کلی سبک زندگی سالم است؛ این آموزش‌ها به‌صورت بازی‌محور و با فعالیت‌های کنش‌گرانه به دانش‌آموزان تدریس خواهد شد.
 
دانش‌آموزان نشان همیار و راهبر سلامت دریافت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه گروه‌های دانش‌آموزی هویت همیار سلامت و راهبر سلامت را بدست می‌آورند و این آموزش‌ها را به خانواده‌ها و دوستان و نهادهای اجتماعی منتقل می‌کنند، اعلام کرد: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی نشان “همیار سلامت” و دانش‌آموزان مقطع دبیرستان نشان “راهبر سلامت”  را دریافت می‌کنند.

به گفته وی، در صورتی که اجرای آزمایشی طرح در ۱۰ استان مذکور موفقیت‌آمیز باشد در زمستان سال ۱۴۰۳، اجرای آن به استان‌های دیگر نیز تسری خواهد یافت.
محمدی اضافه کرد: همه مردم از طریق مراجعه به سایت جامع نهضت سواد سلامت‌آموزی می‌توانند تمام دوره‌های آموزشی را مشاهده و آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

دبیر اجرای طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی با بیان اینکه موضوع سلامت با نگاه پیشگیری و مراقبت انسان از بیماری‌های جسمی و روحی یکی از مسائل بسیار جدی و از مسئولیت‌های مهم وزارت بهداشت است، تصریح کرد: دفتر طب ایرانی این نقش را به خوبی ایفا می‌کند و برای ارتقای سواد سلامت جامعه و  اصلاح سبک زندگی و فرهنگسازی رعایت اصول سلامت در زندگی، بهترین قشر مخاطب که قشر دانش‌آموزان هستند را برای آموزش انتخاب کرده است؛ معاونت بانوان ریاست جمهوری نیز در قالب رویداد ملی خانواده برای تشویق و ترغیب و ارتقای سلامت خانواده با محوریت نقش فرزندان و مادران در این طرح حمایت‌های خود را انجام می‌دهد.

محمدی خاطرنشان کرد: بنیاد خاتم‌الاوصیا با مدیریت انجمن ملی سلامت و تغذیه سالم با تمرکز بر شبکه‌سازی و فعال‌سازی گروه‌های دانش‌آموزی در مقاطع سنی مختلف، گروه‌های دانش‌آموزی  را سازماندهی کرده و شبکه‌های دغدغه‌مند و خلاق و نوآورانه را در این زمینه فعال و حمایت می‌کند.

وی یادآور شد: اگر دانش‌آموزان بتواند اصول کلی سلامت را به خوبی فرا گرفته و در زندگی به‌کار بگیرند، می‌توانند سلامت زندگی خود و هم خانواده خود را ارتقا داده  و هم می‌توانند مبلغان خوبی برای سبک زندگی سالم باشند؛ توجه به تدابیر سبک زندگی سالم و مصرف غذای سالم می‌تواند به سلامت جسمی و روحی و روانی دانش‌آموزان کمک کند و با رعایت این اصول، بهره‌وری آموزشی و تحصیلی دانش‌آموزان قطعا ارتقا می‌یابد.

محمدی یادآور شد: پس از پایان طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی، می‌توانیم میزان اثرگذاری این طرح را در ارتقای کیفیت تحصیل دانش‌آموزان به طور تخصصی مطالعه و نتایج آن را به صورت مقالات علمی ارائه کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *